4. Tworzymy arkusz prognoz
Po zbadaniu operatywności, załatwialności i prawdopodobieństwa załatwienia sprawy przystępujemy do stworzenia prognozy.
Najpierw możemy porównać nasze wskaźniki z typowymi rozkładami danych. W tym celu tworzymy ich średnie i odchylenia standardowe (o ile wartość odchyla się od średnich). Potem obliczamy nowe dane w typowych rozkładach (Gauss, Poisson, Wielomianowy).
Po przetworzeniu i wprowadzeniu danych możemy już wybierać funkcję prognoz z tolerancją statystyczną. Wybieramy maksymalną tolerancję granic naszego błędu, co pozwoli umieścić w tym przedziale dane.
Tworzymy prognozy dla każdego badanego wskaźnika, co pozwoli nam tworzyć plan działania na teraz, aby uniknąć problemów w przyszłości.
Prognozy będziemy korygować po każdej aktualizacji danych.
P
Operatywność będziemy definiować jako sposób radzenia z wpływem spraw w aktualnym roku i potencjalnym pozostawianiem zaległości na następny rok.
Operatywność jest ilorazem spraw pozostałych na rok następny i spraw pozostałych z roku ubiegłego.
Operatywność mierzymy w skali liczb całkowitych dodatnich gdzie 0 jest najmniejszą wartością.
Oznacza to brak kumulacji spraw. Wartości powyżej 1 oznaczają znaczną kumulację spraw.
Jest to jeden z pierwszych sygnałów do naprawy sytuacji!
Pierwszym krokiem po przetworzeniu jest ustalenie wskaźników. Będzie nas interesować realna liczba załatwionych spraw w roku i załatwialność. Dzięki temu zobaczymy, jakie zaległości mają sądy.
Załatwialność mierzona jest na dwa sposoby:
procentowo - od 0 do 100% = jest to prawdopodobieństwo załatwienia danej sprawy,
liczbowo - jako liczba całkowita, rożnica pozostałych z ubiegłego roku i pozostałych na następny
Załatwialność procentowa:
0-20% - wymaga natychmiastowej reakcji i długotrwałej naprawy
20-40% - wymaga pilnej reakcji i długotrwałej naprawy
40-60% - wymaga szybkiej reakcji i działań naprawczych rozłożonych w czasie
60-80% - wymaga adekwatnej reakcji i działań zapobiegawczych
80-100% - wymaga łagodnych działań prewencyjnych
Załatwialność liczbowa, dalej mierzona w decylach:
<0 (spraw) - zaległości wymagające naprawy
>0 (spraw) - spadek zaległości
1. Zbieramy dane
Nasze dane pochodzą z otwartych, ogólnodostępnych źródeł. Pochodzą one ze sprawozdań sądów administracyjnych. Najbardziej interesują nas statystyki ruchu spraw, bo to one wskazują, ile spraw jest realnie załatwionych, a co pozostało do załatwienia. Istotny jest czas rozpatrywania spraw, dzięki czemu da się ustalić średni czas rozpatrywania, a to jest punkt wyjścia do ocen szybkości bądź przewlekłości postępowań.
Kluczowe dla nas będzie badanie sądów w ujęciu rocznym. Dane z roku obecnego będą włączane tylko wtedy, gdy zostały zarejestrowane przez sąd. Dzięki tym danym możemy prognozować, jaki będzie wpływ spraw i prawdopodobieństwo ich załatwienia.
Kolejnym istotnym elementem badań będzie analiza według repertoriów, które są najbardziej ujednolicone dla sądów administracyjnych. A to dzięki nim zbadamy, jakiego rodzaju sprawy otrzymuje sąd. Istotnie analizujemy liczbę wpływu skarg ze względu na symbole.
Dla każdego WSA jest wyodrębniony plik raportu.
Repertoria dla WSA:
Zajęliśmy się na początek badaniem sądów administracyjnych w Polsce. Sądy administracyjne mają wpływ na kontrolę niewłaściwych decyzji administracyjnych organów władzy. Pełnią one rolę kontrollingu a posteriori.
Obecnie dość często mówi się o przewlekłości i kosztowności postępowań sądowych. Spośród wielu spraw przegrywanych przez Polskę w ETPCz w Strasburgu i TSUE, ok. 45% dotyczy przewlekłości postępowania sądowego.
Zdawałoby się, że większość obywateli skarży się na opieszałe podejmowanie decyzji przez władzę wykonawczą. Czy aby na pewno? Czy nie warto byłoby sprawdzić sądy administracyjne?
Ale czy faktycznie są one jawne, bezstronne, rzetelne i działają w tempie ekspresowym?
Postanowiliśmy to przeanalizować.
E-mail: laboratorium@legal-lab.pl
laboratoriumprawnicze.legallab@gmail.com
Tel: 511448501
Facebook: Laboratorium Prawnicze
Twitter: AnastazjaDrapa1
Linkedin: Anastazja Drapata