4. Wskaźnik odroczeń
O to chodzi, że dzięki wskaźnikowi odroczeń badamy, ile spraw jest odraczanych. Wskaźnik obejmują odroczenia w rozprawach i w ogłoszeniach orzeczenia.
Jest to iloraz odroczeń spraw i ogólnych zaległości mierzony w procentach
Wo = odroczenia /(wpływ + pozostałość z ubiegłego roku)
Dzięki temu widzimy, ile spraw jest odraczanych każdego roku. Nie zawsze oznacza to, że sprawy są wpisywane do załatwionych. Robimy korelację między prawdopodobieństwem załatwienia i wskaźnikiem odroczeń.
Podobnie modelujemy za pomocą Distribution Moving Average (rozkładowa średnia ruchoma) - średnia modelowych rozkładów gaussa, binoma i poissona. Tworzymy prognozy do 2027 roku.
3. Badamy wskaźnik kumulacji spraw
Wskaźnik kumulacji spraw, czyli operatywność, będziemy definiować jako sposób radzenia z wpływem spraw w aktualnym roku i potencjalnym pozostawianiem zaległości na następny rok.
Operatywność jest ilorazem spraw pozostałych na rok następny i spraw pozostałych z roku ubiegłego. Oznacza to, że 1 sprawa niezałatwiona w aktualnym roku przekłada się na pozostałe w roku następnym.
Operatywność mierzymy w skali liczb całkowitych dodatnich gdzie 0 jest najmniejszą wartością.
Oznacza to brak kumulacji spraw.
Wartości powyżej 1 oznaczają znaczną kumulację spraw.
Najgroźniejszym sygnałem jest wskaźnik kumulacji spraw powyżej 2, co oznacza już sytuacje niedopuszczalne. W takim przypadku należy już działać!
2. Badamy załatwialność procentową i liczbową
W tym kroku ustalimy wskaźniki. Będzie nas interesować realna liczba załatwionych spraw w roku i załatwialność jako prawdopodobieństwo załatwienia sprawy w jednym roku. Dzięki temu zobaczymy, jakie zaległości mają sądy. Potem zbadamy realny wskaźnik kumulacji spraw i odroczeń.
Załatwialność mierzona jest na dwa sposoby:
procentowo - od 0 do 100% = jest to prawdopodobieństwo załatwienia danej sprawy w danym roku,
liczbowo - jako liczba całkowita, rożnica pozostałych z ubiegłego roku i pozostałych na następny
Załatwialność procentowa - prawdopodobieństwo załatwienia sprawy:
Załatwialność liczbowa, dalej mierzona w decylach jako realna zmiana:
1. Zbieramy dane
Nasze dane pochodzą z otwartych, ogólnodostępnych źródeł. Pochodzą one ze sprawozdań sądów powszechnych, sądów apelacyjnych. Najbardziej interesują nas statystyki ruchu spraw, bo to one wskazują, ile spraw jest realnie załatwionych, a co pozostało do załatwienia. Istotny jest czas rozpatrywania spraw, dzięki czemu da się ustalić średni czas rozpatrywania, a to jest punkt wyjścia do ocen szybkości bądź przewlekłości postępowań.
Kluczowe dla nas będzie badanie sądów w ujęciu rocznym, do 2022 roku. Dzięki tym danym możemy prognozować, jaki będzie wpływ spraw i prawdopodobieństwo ich załatwienia.
Kolejnym istotnym elementem badań będzie analiza według repertoriów, które przedstawiamy tutaj. A to dzięki nim zbadamy, jakiego rodzaju sprawy otrzymuje sąd. Istotnie analizujemy liczbę wpływu skarg ze względu na symbole i repertoria.
Zauważyliśmy, że dane zostały zestawione na urzędowych formularzach Ministerstwa Sprawiedliwości. W miarę możliwości dane uzyskamy od 2002 roku, kiedy została uchwalona nowa ustawa - Prawo o sądach powszechnych.
Wszystkie dane badamy w ujęciu rocznym do roku 2022, co daje nam szeroką perspektywę na ten temat
Badamy tutaj statystyki orzeczeń z sądów powszechnych. Ze względu na specyfikę każdej procedury innej niż administracyjna musimy wprowadzić odrębną metodę statystyczną. Przyjmujemy tutaj najszerszą możliwą perspektywę. Pojawią się w naszych badaniach nowe wskaźniki.
O sądach powszechnych i ich efektywności dużo się mówi, a ocena funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości obecnie jest negatywna. Ok. 52% badanych uznaje, że wymiar sprawiedliwości funkcjonuje negatywnie, a istotnym problemem jest jego przewlekłość.
Nadal Polska jest liderem w prowadzonych przed ETPCz postępowaniach o prawo do sądu - 46% skarg dotyczy prawa do sądu, szczególnie przewlekłego postępowania czy bezstronności.
Jak możemy temu zaradzić? Wprowadzamy nową metodę matematyczno-statystyczną, która pozwoli diagnozować problemy w tej materii i podejmować właściwe kroki.
E-mail: laboratorium@legal-lab.pl
laboratoriumprawnicze.legallab@gmail.com
Tel: 511448501
Facebook: Laboratorium Prawnicze
Twitter: AnastazjaDrapa1
Linkedin: Anastazja Drapata