Dlaczego nie zawodzi

Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus.

Nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit. Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae.

Vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam. Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit. Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae, vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam.

Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus. Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit.

Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae, vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam. Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Dlaczego zawodzi

Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus.

Nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit. Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae.

Vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam. Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus.

W zderzeniu z dziedzinami, gdzie wymagane jest posiadanie przez konsumenta większej wiedzy niż przeciętna, model ten może zawieść.

W doktrynie krytykowano przypadki, gdzie modelem przeciętnego konsumenta objęto CFO banku M. (Wyrok TSUE w sprawie Millenium), odpowiedzialnego za stworzenie systemu udzielania kredytów.

Grupy w praktyce orzeczniczej TSUE

Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus.

Nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit. Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae.

Vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam. Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit. Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae, vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam.

Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus. Etiam convallis nec tellus id dictum. Aenean euismod, velit at facilisis scelerisque, purus nibh porta elit, eu placerat nunc enim eu velit. Etiam eget velit lobortis, elementum urna eu, tempus velit.

Mauris dui magna, porttitor volutpat tincidunt vitae, vestibulum a turpis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer vitae gravida nunc, a varius nunc. Maecenas leo lectus, bibendum at sodales nec, iaculis ac diam. Donec eu dui ac elit tristique cursus sit amet id ipsum. Mauris non dignissim purus. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Model przeciętnego konsumenta

Stosowany do oceny grupy konsumentów

Konsument rozważny, nieposiadający specjalistycznej wiedzy

Z założenia konsument ma być roztropny, nie posiadać specjalistycznej wiedzy w dziedzinie, w której dokonuje transakcji - niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową prowadzoną przez niego.

Model ten wielokrotnie opisywał TSUE w swoich orzeczeniach ze spraw konsumenckich i spraw o ochronę konkurencji. Organy ochrony konkurencji stosują model przeciętnego konsumenta w celu oceny, w jakim stopniu dobro konsumentów zostało naruszone - w decyzjach Prezesa UOKiK pojawia się on niemal we wszystkich decyzjach.

28 listopada 2024

Prawne modele zachowania - część 1

Domyślna treść artykułu.

Ustawodawca tworzy portrety pożądanych zachowań. Robi to bardzo często, posługując się założeniami, jak człowiek powinien się zachować we wszystkich możliwych sytuacjach. Niestety, w zderzeniu z rzeczywistością założenia te okazują się błędne.  Opierają się one o wnioskowania zawodne, które nie powodzą się w analizowanej rzeczywistości. Inną kwestią są modele wytworzone przez orzecznictwo - modele zachowań dostosowane do grup osób.

Teraz stworzymy cykl modeli pożądanych przez ustawodawcę zachowań.

 

Regulamin strony

Skontaktuj się z nami!

E-mail: laboratorium@legal-lab.pl

laboratoriumprawnicze.legallab@gmail.com

Tel: 511448501

Facebook: Laboratorium Prawnicze Legal Lab

Twitter: AnastazjaDrapa1

Linkedin: Legal Lab Laboratorium Prawnicze