o jest element tekstowy. Kliknij ten element dwukrotnie, aby edytować tekst. Możesz też dowolnie zmieniać rozmiar i położenie tego elementu oraz wszelkie parametry wliczając w to tło, obramowanie i wiele innych. Elementom tekstowych możesz też ustawić animację, dzięki czemu, gdy użytkownik strony wyświetli je na ekranie, pokażą się one z wybranym efektem.
Wybraliśmy metodę porównawczą Isinga analizującą rozbieżności w ustalonych poglądach. Ponownie stawiamy pytanie:
ile trzeba dokonać zmian w prawie i jak ukształtować stosunki, żeby temat kolizji prawa wewnętrznego i powszechnie obowiązującego nas nie męczył?
Wybraliśmy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z lat 90. i 2000. o sygn. akt K 21/98 (Sprawa NIK), K 35/09 (Statut RPO), SK 37/02 (układy zbiorowe pracy) i K 35/08 (dekret o stanie wojennym) i oczywiście - K 25/99 (uchwały NBP)
W orzeczeniach K 21/98 i K 35/09 zapadła znaczna różnica między prawem powszechnie obowiązującym a prawem wewnętrznym - to drugie jest praktycznie zbiorem różnych form i taką samą siecią złożoną, której MST ma wiele kroków z założenia, że przez taką strukturę projektodawca prawa wewnętrznego nie zrobi szkody. Podobnie też wypowiedział się TK w sprawie NBP, powtarzając za ekspertami.
Znany nam jest ten katalog, chociaz niezupełnie wskazany w art. 87 ust.1 Konstytucji. Cóż, do celów konstrukcji Minimum Spanning Tree przytoczymy.
1. Konstytucja
2. Ratyfikowane umowy międzynarodowe za zgodą wyrażoną w ustawie w razie kolizji z ustawami (art. 91 ust.2)
3. Ustawy oraz rozporządzenia Prezydenta RP z mocą ustawy wydawane w czasie stanu wojennego (art. 234 ust.1)
4. Ratyfikowane umowy międzynarodowe bez zgody wyrażonej w ustawie dotyczące obowiązków i praw obywateli
5. Rozporządzenia wydawane przez organy wskazane w Konstytucji (Ministrów posiadających resorty, Prezesa Rady Ministrów etc.) upoważnione w ustawie i w granicach upoważnienia w celu wykonania tej ustawy (art. 92 ust.1)
6. Akty prawa miejscowego - tylko na obszarze działania organu, który je ustanowił (art. 94)
Skoro wymieniliśmy ten katalog, to na drugim końcu MST powinno być prawo wewnętrzne, które obowiązuje tylko w tych organizacjach i nie może w żaden sposób dotyczyć indywidualnych spraw obywateli.
Cóż, problem ten jest bardzo często spotykany. Nie tylko w administracji, nawet nie tak rzadko w spółkach... Mimo to wiele dał nam do myślenia ostatni raport NIK z 2023 roku o szkołach, w których w 90% badanych przypadkach wykryto błędy w sztuce prawniczej, wskazując na niezgodności z ustawami systemowymi. Naszym zadaniem jest wyeliminowanie błędów w sztuce w prawie wewnętrznym, skoro są one tak często popełniane, również kiedy zabiera się za to SI... Tak samo kontrowersje wzbudza i wzbudzało prawo wewnętrzne. Czy w związku zamiast wprowadzenia drastycznych zasad odpowiedzialności wprowadzić dobre praktyki na pewnym poziomie prawa obowiązującego?
E-mail: laboratorium@legal-lab.pl
laboratoriumprawnicze.legallab@gmail.com
Tel: 511448501
Facebook: Laboratorium Prawnicze Legal Lab
Twitter: AnastazjaDrapa1
Linkedin: Legal Lab Laboratorium Prawnicze